13:56 Петро Матій: " Мій голос - від Бога, від природи..." | |
Талант, помножений на величезну працездатність і фанатичну любов до
пісні, приніс Петрові Матію визнання не тільки в нашій країні, а й
далеко за її межами. Йому аплодували в Канаді, Італії, Росії, Німеччині
та інших європейських країнах. Він став триразовим лауреатом обласної
премії імені Дизидера Задора. Його голос – розкутий, хвилюючий
зворушливий, незвичайної звукової насиченості. – Петре Петровичу, як переживаєте нинішню кризу? – Благо, тепер у філармонії заробітну плату видають вчасно. Окрім того, маю пенсію, хоч і не депутатську, не генеральську, але ці гроші є доброю підмогою для нашого сімейного бюджету. Я ніколи не кажу: "Давайте гроші, то співатиму". Треба – то співаю. Заплатять та погостять – добре, подякують – теж приємно. – Напевно, у батька вдалися зростом, поставою? – Так, мій нянько був високим красенем із гусарськими вусами. Я весь у нього, тільки до свого іміджу додав трохи бороди. "Юлько, прошу тя стати моїм дітям матір’ю", – сказав колись 28-річний двічі вдівець 23-річній сусідській дівчині. Вона стала турботливою ненькою двом дівчатам чотири і шести літ. Поки нянько заробляв гроші на шахтах у Франції, мамка побудувала нову хату з вальок. Упродовж кількох років мамка народила 4 дочки. Родина дуже хотіла хлопчика. І бажання здійснилося. Я народився 28 квітня 1943 року. Мамці було сорок, а наймолодшій сестрі – 10. Пестили мене всі. А коли не було й 11-ти, помер батько. Йому не виповнилося ще й навіть 60 років, роботи на шахтах позначилися на здоров’ї. Ми з мамкою залишились удвох, сестри повиходили заміж. – А звідки такий голос? – Нянько був ще й голосистим. Односельчани не могли наслухатися його. Безумовно, від Бога, від природи маю такий голос. До того ж він ще й добре поставлений. На старі роки навчився співати економно. Якщо робити це файно, акуратно, то голосові зв’язки не зносяться. Цьому вчать у спеціалізованих закладах. – Як ви почали співати? – У школі не хотів ходити на хор. Ледве чекав, аби закінчився шостий урок. Біг додому, обідав, гнав корову, вона паслася, а ми з хлопцями футбол дригали. Але вчителі як виділи, що дитина мало годна співати, то гнали на хор. Так і я туди попав. І співав, співав, співав. Після восьмирічки поїхав на Донбас, де жила і працювала моя сестра Єлизавета з чоловіком. Там закінчив ПТУ й отримав диплом електрозварювальника. Працював на великих будівельних роботах. Звідти мене призвали до лав Радянської армії. Там теж працював зварювальником і співав, був солістом військового ансамблю. Повернувшись додому, влаштувався в Будівельно-монтажне управління у Виноградові... зварювальником. Співав у сільському хорі. Пригадав слова дружини одного офіцера: "Петре, тобі треба вчитися в консерваторії, бо в тебе від природи оперний голос", – і надіслав документи до естрадно-циркової студії в Київ. Виклик на екзамени прийшов із запізненням – на той час вони вже закінчилися. Отож, співав собі помали у сільському хорі, зварював, від початку до завершення працював на будівництві Виноградівського пластмасового заводу. У 24 з половиною роки одружився з місцевою вчителькою математики, на три роки молодшою. Зайняв перше місце на обласному огляді, приуроченому 50-річчю Великого Жовтня. Заспівав "Два кольори", "Дивлюсь я на небо". До мене підійшов Андрій Євгенович Задор. Він викладав в Ужгородському музучилищі вокал. Запитав, де працюю. "Хлопче, тобі треба співати, а не зварювати", – відповів на те. Ще поцікавився, скільки заробляю. "200 рублів", – кажу. – "Я тобі стільки не обіцяю, але допоможу, аби ти з часом заробляв такі гроші". – Добре пригадую той день, – приєднується до розмови дружина Маргарита Антонівна. – Прийшов Петро додому і каже, що хотів би йти вчитися. Я пішла до нянька і розповіла все йому. На то він сказав: "Серед нас ти не пропадеш, а Петро най іде вчитися". Я чоловікові завжди нагадую, що має дякувати моєму нянькови, бо саме завдяки йому він став професійним співаком. Нянько був мудрим чоловіком, хоч і не мав освіти. Коли Петро пішов учитися в Ужгородське музучилище, у нас уже була однорічна Оксанка. За чотири роки його студіювання на стаціонарі у нас народилися ще дві доньки – Леся та Марина. Після училища Петро навчався ще у Львівській консерваторії. Отож, вісім років я тримала сім’ю та господарство на своїх плечах. "Виходила заміж за простяка-зварника, а живу із народним артистом" – До речі, скільки ви разом і як познайомилися? – Ми разом уже 42 роки. Обоє народилися у селі Сасово Виноградівського району, – – 16-річний Степан почав навчати мене розуму, – посміхається Петро Петрович. – А ти чому не скажеш найголовнішого? – звертається до чоловіка. – Сім’я. Адже у селі це мало велике значення. "Но, учителька, а убрала собі такого простяка – сварщика", – пригадую слова багатьох сасівців. – Нині живете із зіркою – народним артистом України, шанованою людиною… – Мені приємно, що Петра відзначили званнями, але він і надалі залишився людиною, – Який він у побуті? – Не знаю, чи знайдеться аналог моєму чоловікові. Із самого початку нашого сімейного життя ми мешкали окремо. За вісім років, які Петро вчився стаціонарно, все лягало на мої плечі. А в Ужгороді за дітей і кухню відповідала я, а ходив по інстанціях він. До речі, ми ніколи не сварилися за миття посуду: кому випало, той це і робив. – Що зазвичай дарує вам чоловік? – Різне. До мого 55-річчя написав слова і музику до пісні "Незгасима любов". – О, Маргарито, скільки років прожито і у серці твоєму знов незгасима живе любов, – – Пане Петре, ви співали з багатьма артистами. З ким із них отримали найбільше емоцій? – Якось на Закарпаття приїхав тоді ще Президент Кучма. Мені зателефонували з ОДА і попросили поспівати. У камінному залі виводив "Ніч яка місячна". Бачу, тодішній міністр транспорту Георгій Кірпа встав і підійшов до мене. Подумалось: лиш би пісню не зіпсував. Приєднався, почав співати другим голосом. Ото був дует! Ото була така краса на два голоси, що присутні аж принишкли. А в Італії нас зі Степаном Ґіґою на руках носили. Глядачі були вражені нашим талантом. Ґіґа – оперний співак, але він, на жаль, подався в шоу-бізнес. Тому працюю зі своїми прекрасними жінками з "Гармонії" – Марійкою Зубанич, Оксаною Ільницькою та Надією Підгородською. 30 років співали під баян. Не так давно розжилися на інструментальний ансамбль народних інструментів. А три роки тому став ще і солістом Закарпатського народного хору. Тетяна Грицищук ,"Старий Замок Паланок" | |
|
Всего комментариев: 0 | |